کلیه مطالب وبلاگ

آداب و رسوم ایرانیان در تهیه جهیزیه

امروزه بسیاری از آداب و رسوم ایرانیان از سال‌های گذشته وجود دارد که می‌توان گفت در بسیاری از فرهنگ‌های دیگر هم نیز رایج و مشترک است. اگرچه امروزه خرید جهیزیه بسیار گسترش یافته است ولی باید توجه داشت که با خرج زیاد نکردن هم می‌توان یک زندگی مشترک را آغاز کرد. در حقیقت هدف از جهیزیه گرفتن خانواده‌ها برای کمک کردن به عروس و داماد است. ولی اگر نگاهی کلی به زمان‌های گذشته بیندازیم می‌بینیم که تفاوت بسیار چشم گیری بین جهیزیه ها دیده می‌شود آن هم فقط به علت چشم تو هم چشمی خانواده‌های ایرانی است. می‌توان گفت بسیاری از لوازمی که تهیه می‌شود اضافی بوده و اصلاً کاربردی ندارد. البته برخی از خانواده‌ها جهیزیه مختصر تهیه کرده و بقیه لوازم را بوسیله های هدیه‌های نقدی که به عروس و داماد در جشن عروسی داده می‌شود خریداری می‌کنند.

باید گفته شود چیزی که در بسیاری از خانواده‌ها دیده می‌شود این است که برای تهیه جهیزیه به مارک و جنس کالاها اهمیت بیشتری داده می‌شود و از اصل جهیزیه هم بسیار فراتر از یک جهیزیه ایده آل می‌رود به صورتی که تا سال‌ها بعد از ازدواج باید هزینه این لوازم را پرداخت کنند و تنها قصد خانواده‌ها این است که به همه نشان دهند که جهزیه بسیار کامل و بدون ایرادی با برندهای بسیار مرغوب برای فرزند خود تهیه کرده‌اند.

اسان جهاز
اسان جهاز

تهیه جهزیه در استان‌های مختلف ایران

با توجه به این که خرید جهیزیه در بسیاری از اقشار و کشورهای مختلف مرسوم است باید گفت که اغلب استان‌ها از یک شیوه مشترک تبعیت می‌کنند اما به دلیل گستردگی مناطق دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. مثلاً در بعضی از استان‌های اندک مشاهده می‌شود که خرید جهیزیه برعهده داماد و خانواده‌اش می‌باشد و خانواده عروس برای کمک کردن تنها بخشی از هزینه‌ها مراسم ازدواج را به عهده می‌گیرند.

تاریخچه جهیزیه

اگر بخواهیم به عنوان یک سنت دیرینه و تاریخی نگاه کنیم باید به این نکته توجه کرد که ریشه اصلی این سنت از آفریقا با هدف تأمین نیازهای اولیه برای کسب و کار به داماد داده می‌شد که داماد با استفاده از آن می‌توانست هزینه کلیه مسئولیت‌ها و نیازهای همسر و فرزندان خود را بر عهده گیرد. حتی در گزارش‌های موجود از زندگی‌های زمان حمورابی‌ها که در قرن هجدهم قبل از میلاد بوده‌اند دیده می‌شود که هزینه اندکی برای این آداب‌و رسوم می‌کردند ولی زندگی‌های موفق خود را داشته‌اند. البته باید دانست که تجملات زمان‌های گذشته با امروزه بسیار متفاوت و غیر قابل پیش بینی بوده است.

 

جهیزیه اسان جهاز
اسان جهاز
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا