تلویزیون هاکلیه مطالب وبلاگ

بهترین سیستم عامل تلویزیون اسمارت

بهترین سیستم عامل تلویزیون اسمارت

ما تا پیش از سال 2013 تنها شاهد تلویزیون هایی بودیم که با اتصال USB Flash ها و یا ارتباط بلوتوث با تجهیزاتی مانند گوشی های موبایل، نام هوشمند رو به خود گرفته بودن. اما این وضعیت به مرور تغییر کرد و حالا شاهد تلویزیون هایی در بازار هستیم که فرق چندانی با یک کامپیوتر متوسط ندارند! امروزه در هنگام خرید یک تلویزیون هوشمند نخستین مسئله ای که به ذهن کاربر میرسه سیستم عامله. سیستم عامل های تلویزیونی امروزه حرف اول رو در کارایی یک تلویزیون هوشمند میزنن. در گذشته برندها از سیستم عامل های اختصاصی خودشون استفاده میکردن که اکثرا نیز توسط همین شرکت ها طراحی میشد. این سیستم عامل ها بر پایه “کدهای لینوکس” نوشته میشد. مطمئنا برای خرید یک تلویزیون هوشمند یک بررسی دقیق و کامل لازمه و به همین خاطر ما این مطلب رو برای کمک به شما آماده کردیم . برای اطلاع در مورد بهترین سیستم عامل تلویزیون اسمارت با ما همراه باشید.

1- سیستم عامل روکو (Roku)

در سال 2017 روکو بسیاری از سخت افزارهای جدید را راه اندازی کرد. اگر برای بهترین سیستم عامل تلویزیون اسمارت در تلاشید، تلویزیون روکو از مزایای بسیار خوبی برخوردار است و در سرویس های آمازون، گوگل و اپل بی نظیر است. به همین ترتیب شما می توانید همۀ برنامه های محبوب را از همۀ ارائه دهندگان استفاده کنید (برخلاف تلویزیون Fire که برنامۀ یوتیوب ندارد).ویژگی های دیگر روکو عبارتند از تابع جستجوی جهانی، برنامه های غذایی مورد علاقۀ شما، حالت گوش دادن اختصاصی و.. .بسیاری از تولیدکنندگان، تلویزیون های روکو را ارائه می دهند مانند TCL ، فیلیپس، Element ، شارپ، Insignia ، هیتاچی، RCA و هایسنس.

2- سیستم عامل وب او اس (WebOS)

وب او اس سیستم عامل تلویزیون های هوشمند LG است. از فوریۀ 2013 که الجی WebOS را خرید آن را به عنوان بهترین سیستم عامل تلویزیون اسمارت با “رابط کاربری نرم و بسیار راحت” روز به روز توسعه می دهد.وب او اس مانند یک نوار در حاشیۀ پایین تلویزیون قرار دارد و شما تمام برنامه ها و تنظیمات را در این نوار پیدا خواهید کرد و همچنین می توانید به دلخواه خودتان آن را سفارشی کنید.سیستم عامل WebOS با بلوتوث سازگار است و این یعنی لوازم جانبی مانند کیبورد و ماوس و.. می‌توانند در اینجا استفاده شوند. وب او اس با Miracast نیز سازگار است ( نسخۀ بی سیم از HDMI است).

از دیگر ویژگی های قابل توجه وب او اس می‌توان به برنامه‌های زنده متنوع، پخش ویدئوی 360 درجه و گالری تصاویر OLED اشاره کرد.اگر به دنبال یک تلویزیون تر و تمیز هستید الان بدانید که WebOS برنده است.

نقاط قوت وب او اس

  • سهولت در استفاده
  • ظاهر جذاب و مدرن
  • یادگیری در زمان کم
  • توسعه تخصصی و افزایش چشمگیر کارایی در نسخه های جدید
  • سازگاری پیشرفته با ریموت

3- سیستم عامل آندروید (Android)

آندروید احتمالا بهترین سیستم عامل تلویزیون اسمارت است ولی با این حال شما یک تجربۀ کاربری سازگار را در تعامل با آن دریافت نخواهید کرد. کاربر یک نوع “پیچیدگی” در کار با آندروید احساس می کند. پیام های خطا مبنی بر اینکه این بخش از سیستم عامل متوقف شده و کار نمی کند در اندروید یک چیز غیرمعمول نیست.نکتۀ مثبت اینست که هر تلویزیونی که آندروید را اجرا می کند به عبارت دیگر سیستم عاملش آندروید است از کروم‌کست (Chromecast) پشتیبانی می کند. (در یک جمله کروم‌کست یعنی انتقال محتوا از طریق کروم از گوشی، تبلت و… به تلویزیون).در آندروید شما می‌توانید از Google Assistant (دستیار گوگل) نیز استفاده کنید. این بدین معنی است که شما می توانید از طریق تلویزیون از صدای خود استفاده کنید تا همۀ دستگاه‌های هوشمند خود مانند چراغ‌ها، بلندگوها، ترموستات‌ها و سوکت‌های الکتریکی و… را کنترل کنید.

نقاط قوت اندروید

  • استفاده از محیطی مشابه با اندروید
  • استفاده از اپلیکیشن های اندروید
  • پشتیبانی و بروزرسانی قدرتمند، استفاده از فروشگاه های آنلاین متعدد
  • قابلیت های بسیار زیاد، پشتیبانی از حافظه هایی با ظرفیت بالا

4- سیستم عامل تایزن (Tizen)

این سیستم عامل رو با نام Smart Hub میشناختین که محیطی هوشمند از اپلیکیشن ها، اتصالات ذخیره سازهای جانبی و ارتباط های بدون سیم با گوشی و تبلت های هوشمند رو مهیا میکرد. سامسونگ از ابتدا سرورهای اختصاصی خودش رو ایجاد کرده و با این کار ضمن افزایش سرعت، موجب بالا رفتن امنیت شد. این شرکت کره ای در سال 2015 و همزمان با معرفی سری جدید تلویزیون های کوانتومی (SUHD)، سیستم عامل اختصاصی خود با نام تایزن TIZEN رو معرفی کرد. تایزن سیستم عاملی است که مانند اندروید میتونه بر روی گجت، موبایل، تبلت و تلویزیون های هوشمند نصب بشه. اما ظاهرا موفق ترین بخش اون ،استفاده بر روی تلویزیون بوده. سامسونگ به دنبال سیستم عاملی بود که استفاده از سخت افزار رو به حداقل برسونه و دارای کارایی بالا در زمینه Multitasking باشه چرا که این سیستم عامل باید در حین اجرای تلویزیون اجرا میشد و همچنین علاوه بر سیستم عامل، کاربردهای دیگری رو پردازش میکرد. در نتیجه سیستم عامل تایزن برای تلویزیون های این شرکت در نظر گفته شد. این سیستم عامل هم اینک توسط پردازنده های 4 و 8 هسته ای سامسونگ هندل میشه.

در تایزن آیکون ها جای خود رو به یک نوار دادن که در پایین تلویزیون قرار میگیره. با فشردن کلید Home یک نوار کلی در پایین تلویزیون ایجاد میشه که بخش منابع ورودی (Source)، تنظیمات و بخش هوشمند قرار دارن. همچنین در انتهای این نوار نیز آیکون مرورگر (Browser) تعبیه شده. سامسونگ در تایزن اتصالات ورودی رو برای تجهیزات ذخیره سازی ارتقاء داده و این سیستم عامل میتونه، چند ذخیره ساز مانند فلش درایو و یا هارد اکسترنال رو همزمان شناسایی و پیکربندی کنه. در صورت اتصال ذخیره ساز ها، یک بخش نیز برای اون ها در نظر گرفته میشه. این سیستم عامل از شبکه های پخش آنلاین مانند NETFLIX با دقت 4K پشتیبانی کرده و از کدک های HEVC نیز پشتیبانی میکنه. سامسونگ همچنین بخش هایی رو به تایزن افزوده که نرم افزارهای پیشنهادی، پر استفاده ترین ها در کشور مورد استفاده و برترین ها رو به کاربران پیشنهاد میده. این سیستم عامل قابلیت اتصال ماوس و کیبورد رو هم داره .

سیستم عامل تایزن یک سیسم عامل مبتنی بر لینوکس است که توسط بنیاد لینوکس توسعه یافته است. تایزن یک سیستم عامل مختص سامسونگ است و فقط در محصولات این شرکت پیدا می شود. شهرت بسیار بد تایزن “دروازه‌بان جاسوسی” است! اما با این حال هنوز هم بعنوان بهترین سیستم عامل تلویزیون اسمارت بسیار مورد توجه است. نه این که یک سیستم عامل بد باشد نه! تایزن بطور کلی سیستم عامل خوبی است اما مشکلات خاص خودش را هم دارد. بسیاری از نکات طراحی‌اش از WebOS گرفته شده است و در نوار افقی پایین صفحه تمام برنامه‌ها و تنظیمات را خواهید یافت.

دو نقدی که به تایزن وارد است اینست که:
1- سطح هوشمندی پایین؛ مثلا سیستم عامل روکو همان چیزی که شما دوست دارید بهتان پیشنهاد می‌دهد، روکو محتوای جدید را از همۀ برنامه‌هایی که روی آن نصب می‌کنید به شما نشان می‌دهد. اما تایزن بدون توجه به برنامه ها و علاقه‌مندی‌های شما عمل می کند. تایزن فقط دنبال جدید بودن محتوا است و از چیزی الهام نمی گیرد.
2- اتهام‌های بسیار زیاد؛ تاکنون اتهام‌های زیادی به تایزن وارد شده که برجسته‌ترین آن بحث امنیت آنست! این در حالی است که ال‌جی بشدت روی امنیت WebOS مانور می دهد و یک تعادل کامل را در تلویزیونش به ارمغان آورده است.

شایان ذکر است که تلویزیون تایزن تکنولوژی‌های هوشمند بسیار سرگرم‌کننده و جذابی دارد و واقعا مانند یک جادوگر شما را محو تماشا می کند. طراحی بسیار شیک کنترل و پنهان بودن دکمه‌های طولانی، منوهای جذاب و… از ویژگی‌های منحصربفرد تایزن است.

نقاط قوت تایزن

  • سامانه های ارتباط با تجهیزات جانبی مانند گوشی های موبایل که در تایزن بی نظیره
  • کنترل Smart Home
  • امنیت بالا با پروتکل GAYA
  • قابلیت Multitasking بالا
  • دسته بندی با کیفیت اپلیکشین ها و پیشنهاد هوشمند
  • توسعه آسان و مداوم
  • سازگاری با نسخه های پیشین در تلویزیون ها

5- تلویزیون آتش (Fire TV Edition)

نسخۀ Fire TV همانطور که از نام آن برمی آید سیستم عامل تلویزیون های هوشمند محبوب آمازون است. این نسخه همچنین به آمازون الکسا دسترسی دارد که مانند دستیار گوگل عمل می کند و میتواند خانه های هوشنمند را کنترل کند، اخبار آب و هوا را به اطلاع شما برساند.در این سیستم عامل شما محدود به استفاده از برنامه های AppStore آمازون هستید.

6-سیستم عامل SmartCast

سیستم عامل SmartCast دارای ویژگی متمایزی با دیگر سیستم عامل ها است از این لحاظ که که این سیستم عامل سرعت خیلی کم دارد به گونه ای سرعت پردازش صفحات و حتی قابلیت به اشتراک گذاری آن با دیگر سیستم عامل هایی چون تایزن و WebOS قابل مقایسه نیست.

7-سیستم عامل My Home Screen

سیستم عامل  My Home Screen در تلویزیون های پاناسونیک مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم عامل نه اینکه جزو بهترین سیستم عامل تلویزیون اسمارت باشد ولی نسبتا عملکرد و کارایی خوبی دارد اما چون محصولات و یا تلویزیون های پاناسونیک کمتر در بازار وجود دارند. کاربران آشنایی زیادی با این سیستم عامل ندارند. سرعت جستجو و تعداد برنامه های آن مناسب بوده و راحتی استفاده از آن در حد قابل قبولی قرار دارد.

جمع بندی برای انتخاب بهترین سیستم عامل تلویزیون اسمارت 

حالا از بین این ها برنده کدام است؟ کدام به عنوان بهترین سیستم عامل تلویزیون اسمارت است؟ در این بین سیستم عامل وب او اس، اندروید و روکو در ردۀ 3 گزینۀ اول قرار می گیرند و در حقیقت هر کدام از این سیستم عامل ها در نقاطی با هم تفاوت دارند. Amazon Fire بدلیل عدم وجود یوتیوب و فروشگاه Google Play بازنده است و سیستم عامل تایزن نیز در ضعیف ترین دسته قرار می گیرد و بهمین دلیل از رده خارج شده است.

  • اگر یک سیستم عامل نرم و صاف و متعادل می خواهید سراغ WebOS بروید
  • اگر می خواهید دستتان در انتخاب برنامه باز باشد سیستم عامل Roku را انتخاب کنید
  • اگر لذت بردن از قابلیت Google Assistant (دستیار گوگل) برایتان مهم است سیستم عامل Android را انتخاب کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا