راهنمای خرید جهیزیهکلیه مطالب وبلاگ

تهیه جهیزیه برای عروس

چگونگی تهیه جهیزیه برای عروس

مقدمه

در کشور ما در باب تهیه جهیزیه برای عروس، آداب و رسومات متفاوتی وجود دارد که علت آن وجود اقوام گوناگون در استان ها و شهرهای مختلف است. یکی از این آداب و رسوم چگونگی ازدواج است که بسته به نوع رسومات هر ناحیه و اقوام متفاوت می باشد.  یکی از رسومات ازدواج، دادن جهیزیه به عروس از طرف خانواده می باشد. برای تهیه جهیزیه برای عروس باید به نکاتی توجه نمود تا بهترین و کارآمد ترین وسایل و لوازم برای عروس خریداری شود. نکاتی که باید به آن ها توجه نمود عبارتند از: در نظر گرفتن سلیقه زوجین،  تهیه ی هزینه ی خرید، توجه به نیازهای یک خانواده،  شناخت و انتخاب بهترین جنس، توجه به مساحت فضای خانه (آشپزخانه، نشینمن، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و غیره.)

ابتدا باید فهرستی از لوازمی که می خواهیم برای تهیه جهیزیه برای عروس بخریم، تهیه کرده سپس هزینه ی آن را در نظر داشته باشیم. می توانیم فهرست را با توجه به محیط های مختلف یک خانه به چهار بخش آشپزخانه، نشینمن، اتاق خواب و سرویس بهداشتی تقسیم کنیم. با این کار خرید جهیزیه به چهار مرحله تقسیم می شود. ابتدا ازآشپزخانه که مهمترین بخش خانه به حساب می آید و بخش عمده ای از فهرست را به خود اختصاص می دهد شروع می کنیم.

خرید لوازم آشپزخانه

یکی از مهمترین نکاتی که در باب تهیه جهیزیه برای عروس، در ارتباط با آشپزخانه باید به آن توجه کرد این است که نباید آن را زیادی  شلوغ و غیر قابل تحمل کرد. برای خرید لوازم و وسایل برقی و غیر برقی این قسمت از خانه، کیفیت و ماندگاری و رنگ آنها باید با دقت انتخاب شود تا خرید خوب و شایسته ای انجام گیرد.

ابتدا با توجه به محیط و فضای آشپزخانه باید وسایل آن خریداری شود. اگر محیط آن کوچک است می توان به جای خرید چند وسیله ی برقی، وسایل چند کاره تهیه نمود مثلا بجای خرید آبمیوه گیری، مخلوط کن، همزن، چرخ گوشت و بخار پز یک دستگاه چند کاره خریداری کرد. برای خرید وسایل آشپزخانه بهتر است اول از لوازم برقی بزرگ شروع کرده سپس لوازم کوچک خریداری شوند. بعد از آن سرویس غذا خوری و پذیرایی، لوازم پخت و پز، ظروف پلاستیکی، سرویس قاشق و چنگال، لوازم جانبی شست و شوی ظروف و پخت غذا، لوازم چای خوری و حتی لوازم جانبی مورد نیاز درون یخچال و ست آشپزخانه (دستگیره، پیشبند و …)  و غیره را با توجه به کیفیت و دوام و از همه مهم تر رنگ آن ها خریداری نمود. بعضی از خانواده ها تمایل دارند ست آشپزخانه را خودشان دوخته تا با رنگ دکوراسیون آشپزخانه همخوانی داشته باشد و از کیفیت آن نیز اطمینان پیدا کنند. برای خرید یخچال باید فضای آشپزخانه را در نظر گرفت و با توجه به آن خریداری شود. بطور مثال باید از خرید یخچال ساید بای ساید برای آشپزخانه ی کوچک اجتناب کرد و متناسب با فضا انتخاب شود. یکی دیگر از وسایل مهم آشپزخانه در مبحث تهیه جهیزیه برای عروس،  ماشین لباس شویی است که در اندازه ها و مدل های مختلفی در بازار وجود دارد. ولی برای تهیه جهیزیه برای عروس ، ماشین لباس شویی 5 کیلویی تمام اتوماتیک انتخاب مناسبی می تواند باشد چون برای آن ها تا سال ها کافی می باشد. خرید اجاق گاز هم باید باتوجه به آشپزخانه صورت بگیرد زیرا در بعضی از خانه های امروزی در سرویس کابینت های آشپزخانه،  اجاق و فر تو کار تعبیه شده که دیگر احتیاجی به خرید فرگاز نیست. در غیر این صورت می توان فرگاز چهار یا پنج شعله تهیه نمود. خرید لوازم پخت و پز و غذا خوری و پذیرایی باید با دانستن بهترین جنس و کیفیت خریداری شود در تهیه و انتخاب لوازم خرده ریز آشپزخانه باید وقت، حوصله، سلیقه و  وسواس زیادی را بکار برد تا چیزی فراموش نشود و انتخاب رنگ و جنس لوازم آشپزخانه درست انجام شود.

خرید وسایل اتاق نشینمن

وسایل و لوازم و طرز چیدمان و دکوراسیون  اتاق نشینمن خانه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا ارتباط مستقیمی با سلیقه خانواده عروس و زوجین دارد. بنابراین باید در انتخاب رنگ جنس تناسب وسایل با فضای مورد نظر و چیدمان آن ها دقت نمود تا هم خرید خوبی صورت گرفته شود و هم نتایج مطلوبی بدست آید.

مجموعه وسایل مورد نیاز نشینمن عبارتند از: فرش، وسایل صوتی و تصویری، سرویس مبلمان و ناهارخوری، پرده، کتابخانه، کنسول، آباژور، گلدان، ساعت، تابلو، وسایل دکوری و تزیینی و … . البته بعضی از این وسایل با توجه به معماری، دکور و چیدمان و فضای آنجا ممکن است نیازی به خریدشان نباشد. مثلا کتابخانه که ممکن است در ساخت خانه به صورت توکار ساخته شده باشد. خرید فرش با توجه به رسم و رسوم ممکن است دست بافت در نظر گرفته شود. در غیر این صورت فرش های ماشینی هم خرید خوبی می توانند باشند. البته باید به رنگ و کیفیت الیاف و تراکم و از همه مهمتر متراژ آن توجه خاصی نمود. بطور مثال رنگ و طرح فرش را باید جوری انتخاب کرد که با رنگ دیوار یا کاغذ دیواری، پرده، مبلمان و وسایل نشینمن هماهنگی داشته باشد. سرویس مبلمان را می توان رسمی، راحتی و یا هردو در نظر گرفت که آن هم بستگی به سلیقه فردی و فضای نشینمن دارد. دیگر وسایل نشینمن در تهیه جهیزیه برای عروس،  مانند وسایل صوتی و تصویری، پرده، ساعت دیواری و… بیشتر تهیه آنها برعهده ی داماد است. چه داماد تهیه کند و چه عروس، برای انتخاب آن ها باید به طرح، کیفیت، جنس و مدل آنها توجه کرد تا هم با دوام باشند و هم با دیگر وسایل و فضای نشینمن هماهنگ باشند. در کل باید برای تهیه جهیزیه برای عروس در این قسمت از خانه نهایت دقت را داشته باشیم تا با نکته بینی های سنجیده ای که بکار می بریم، نتیجه نهایی مکانی شیک و راحت و چشم نواز باشد.

خرید لوازم اتاق خواب

برای خرید این نقطه از خانه در تهیه جهیزیه برای عروس،  باید هدف ما داشتن مکانی آرام بخش و راحت برای استراحت باشد. خرید جهیزیه برای عروس برای این قسمت وسایلی خریداری می شوند که عبارتند از:

سرویس خواب، لحاف، تشک، پتو، بالش، لوازم بهداشتی آرایشی شخصی (اتو مو، سشوار، ریش تراش، سرویس حوله حمام و غیره )، اتو و میز اتو، قالی یا قالیچه و دیگر لوازم جانبی.

برای خرید سرویس خواب که خود شامل تخت، پاتختی، میز آرایش، کمد و دراور می باشد به جنس آن باید توجه ویژه ای داشت. البته امروزه بیشتر از جنس ام دی اف هستند که آن هم کیفیت جنس مختلفی دارد. مهم این است که مورد انتخابی ما استحکام بوده و دوام خوبی داشته باشد. در انتخاب و خرید تشک، لحاف و بالش مهم ترین نکات مورد توجه استفاده از مواد استاندارد و ضد آلرژی بودن آن ها  است. خرید سرویس رو تختی هم بخشی دیگر از پروسه تهیه جهیزیه برای عروس است که بعضی بصورت آماده خریداری می کنند و بعضی دیگر ترجیح می دهند که به سلیقه ی خودشان آن را دوخته و تزیین کنند. نکته قابل توجه در خرید وسایل سرویس خواب، راحتی و آرامش داشتن در استفاده از آن هاست. البته اگر فضای اتاق خواب کوچک باشد و گنجایش تخت را نداشته باشد می توان  تشک های مناسب خوابیدن بر روی زمین تهیه نمود.

لوازم سرویس بهداشتی

این قسمت که شامل حمام و سرویس بهداشتی هست، با این که نسبت به سایر قسمت ها که نام برده شد کم حجم تر و یا حتی کم خرج تر است ولی نشان دهنده توجه و سلیقه ی شما به بهداشت و پاکیزگی است. از جمله وسایلی که برای این قسمت خریداری شود شامل: ست دستشویی (جا صابونی، حوله، سطل زباله، برس توالت شوی و … ) قفسه، آینه، سبد لباس چرک، کیسه، لیف، پرده حمام، سطل و … و حتی بعضی لوازم تزیینی مخصوص این مکان ها.

نکات پایانی: خرید جهیزیه را باید آسان گرفت و اصولی جلو رفت. کافی است ابتدا عروس و داماد سلایق همدیگر را بشناسند. پس از آن می توانند رنگ و نوع دکوراسیون منزلشان را با توجه به سلیقه مشترکشان انتخاب کنند. اینجاست که خرید آسان می شود و در هنگام خرید هردو دقیقا می دانند چه رنگی و چه طرحی می خواهند.

ما توصیه میکنیم برای تهیه جهیزیه برای عروس ، با توجه به کیفیت بالای لوازم خانگی برتینو، حتما از این برند در سبد جهیزیه خود داشته باشید. چون علاوه بر کسفیت اروپایی آن، می توانید از بابات خدمات پس از فروش آن نیز خیالتان راحت باشد. 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا