موضوعات متفرقه

برای از بین بردن آلودگی نان از ویروس کرونا در منزل چه کنیم؟

برای از بین بردن آلودگی نان از ویروس کرونا در منزل چه کنیم؟

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه گفت: تنها راه اطمینان از اینکه نان فاقد آلودگی است، حرارت دادن مجدد آن در منزل قبل از مصرف است.

به گزارش آسان جهاز به نقل از گروه سلامت خبرگزاری فارس، جلال الدین میرزای رزاز رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی با بیان اینکه یکی از راه‌های بسیار مهم و انتقال غیر محسوس ویروس کرونا به داخل منازل نان‌های سنتی، اظهار داشت: همانگونه که مطلع هستید در سطح کشور نان به دو صورت صنعتی و سنتی عرضه می‌شود؛ نان‌های صنعتی یا نان‌های حجیم در کارخانجات صنعتی تهیه و به بازار عرضه می‌شود که طبیعتاً از دقت نظارت بیشتری در خصوص تهیه مواد اولیه افزودنی‌هائی نظیر میزان نمک، مایه خمیر و … تحت شرایط بهداشتی تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از خرید این نوع نان ها با ضد عفونی کردن پلاستیک  یا دور انداختن پلاستیک حمل آن می‌توان از آلوده نبودن آن به ویروس اطمینان نسبی داشت، تصریح کرد: نان‌های سنتی که در نانوایی‌های سنتی تهیه و عرضه می‌شوند این روزها می‌توانند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی عامل انتقال بیماری باشند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی گفت: وقتی خمیر تحت هر شرایطی تهیه شود هنگامی که در تنور پخت قرار می‌گیرد هرگونه آلودگی ویروسی در آن از بین می‌رود و نانی که از تنور خارج می‌شود را می‌توان گفت عاری از  آلودگی به ویروس کروناست اما در خصوص استفاده و خوردن این نان تازه و گرم ، نگرانی‌ها  آغاز می‌شود.

میرزای رزاز در خصوص راه‌های انتقال ویروس کرونا از طریق نان‌های سنتی، خاطرنشان کرد:  ویروس کرونا از راه‌های گوناگون می‌تواند انتقال یابد که می‌توانیم به مواردی مانند اینکه، آیا نانوا و فروشنده از سلامت برخوردار بوده و ناقل ویروس نیستند، آیا محلی که برای خنک شدن نان ها استفاده می‌کنیم عاری از ویروس است، آیا رد و بدل کردن پول باعث آلودگی نان می‌شود از نگرانی های موجود است.

راهکار جلوگیری از انتقال کرونا از طریق نان

میرزای رزاز ادامه داد: اگر نان آلوده باشد، نمی توان مانند سایر مواد و اقلام دیگر مواد غذایی دیگر آن را بشوییم یا ضد عفونی کنیم و خیلی غیر محسوس و چراغ خاموش ویروس را به داخل خانه خود برده ایم اما می توانیم با یکسری اقدامات بهداشتی احتمال انتقال ویروس را کم کنیم.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی گفت: پس از بردن نان سنتی به خانه باید بدانیم که درجه حرارت پایین و حتی فریز کردن نان در فریزر ویروس های احتمالی موجود در نان را از بین نمی برد. تنها راه اطمینان از اینکه نان فاقد آلودگی باشد، حرارت دادن مجدد آن در منزل قبل از مصرف است.

 وی گفت: این حرارت دادن به طریق مختلف امکان پذیر است. استفاده از توسترهای برقی و گازی و استفاده از ماکروویو و در صورت نبود این وسایل استفاده از ماهیتابه و قابلمه برای حرارت دادن و گرم کردن نان توصیه می شود.

وی اضافه کرد: آیا دادن کارت بانکی به فروشنده و وارد کردن رمز در دستگاه دیجیتالی کارت خوان باعث آلودگی دست‌ها و متعاقب آن آلودگی نان‌ها نمی‌شود و آیا با استفاده از پلاستیک برای انتقال نان به منزل ویروس را هم انتقال می‌دهیم  از نکات و نگرانی‌های دیگر با توجه به شرایط فعلی است که وجود دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر نان آلوده شود، نمی‌توان مانند سایر مواد و اقلام دیگر مواد غذایی دیگر آن را بشوئیم و یا ضد عفونی کنیم و خیلی غیر محسوس و چراغ خاموش ویروس را به داخل خانه خود برده‌ایم.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی بار دیگر با توجه به خطر جدی انتقال ویروس کرونا از طریق نان از عموم شهروندان خواست نکات ایمنی مطرح شده را جدی گرفته و حتماً در هنگام مصرف نان از سالم بودن و آلوده نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

ضمناً  رئیس هیات مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران روز پنجشنبه در این باره گفت: اگر به سلامت نان به خاطر رد و بدل پول به هنگام خرید مشکوک هستید، حتما پیش از مصرف، آن را گرم کنید.
ایرج خسرونیا افزود: ویروس کرونا بر روی سطوح فلزی تا ۲۰ ساعت و دیگر سطوح ۴ تا ۵ ساعت زنده است، اگر زمان خرید نان بیش از ۲۰ ساعت گذشته، آن نان دیگر آلوده نیست زیرا دیگر ویروس کرونا زنده نیست.
وی ادامه داد: همچنین نانی که از قبل تهیه کرده اید و بیش از ۲۰ ساعت در فریز ماند، ویروسی زنده ای ندارد نیازی به گرم کردن مجدد آن نیست.
خسرو نیا اضافه کرد: ویروس کرونا در گرمای ۳۰ تا ۴۰ درجه به بالا از بین می رود، بنابراین اگر به نانی که از بیرون تهیه کردید، مشکوک هستید، حتما با استفاده از وسایل گرم کننده مانند آون توستر،  ماکروفر، شعله مستقیم اجاق گاز و یا حتی بخاری آن گرم و سپس استفاده کنید.

نکات مهم برای رعایت اصول بهداشتی و خرید نان (انجمن علمی پزشکی)

۱: پیش از پوشیدن لباس‌های بیرون در منزل، سفره نان (پشت پلاستیکی_ روپارچه ای) تمیزی را به صورت تا شده آماده کنند به نحوی که روی پلاستیکی آن بیرون قرار بگیرند.

۲: لباس‌های بیرون را بپوشید و با دست غیر غالب سفره نان را بردارید.

۳: از دست غالب برای پوشیدن کفش، باز و بسته کردن درب منزل و … استفاده کنید.

۴: در نانوایی با همان دست غالب (آلوده) امور پرداخت را انجام دهید.

۵: سفره نان خود را با دست غیر غالب (تمیز) بر پیشخوان پهن کنید.

۶: از نانوا خواهش کنید نان‌ها را با انبر بر سفره شما قرار دهند. البته حتی اگر با دست هم نان را به شما تحویل دهد انتظار می‌رود گرمای نان ویروس‌ها را از بین ببرد به شرط اینکه نان واقعا داغ باشد.

۷: لبه‌های سفره را با دست غیر غالب (تمیز) جمع کنید و نان‌ها را پوشانده و بردارید.

۸: همچنان نان‌ها را فقط با دست تمیز تا منزل حمل کنید.

۹: در منزل بدون تماس دادن سفره با میز، از گوشه‌ی سفره گرفته و نان‌ها را روی میزی که پیش از این سطح آن تمیز و ضوعفونی شده است و با سبد مخصوص نان خالی کنید.

۱۰: سفره نان را در سبد لباس‌های در انتظار شستشو قرار دهید.

۱۱: لباس‌های بیرون خود را از تن خارج کنید و دست‌های خود را به شیوه صحیح بشویید.

12: برای اطمینان بیشتر و قدم آخر نان ها را قبل از مصرف گرم کنید. توصیه ما این است که در آون توستر یا ماکروفر به مدت کاف حرارت دهید تا کلیکه ویرویسهای کرونا در آن از بین بروند.

برای خرید آون توستر برتینو روی تصویر زیر کلیک کنید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا