کلیه مطالب وبلاگ

راهنمای جامع خرید کولر گازی

راهنمای جامع خرید کولر گازی

در مقاله راهنمای جامع خرید کولر گازی سعی کرده‌ایم با توجه به فاکتورهای مختلف و سؤالات متداولی که در این زمینه وجود دارد شما را برای خرید یک کولرگازی مناسب راهنمایی کنیم.

خرید کولرگازی مناسب به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل‌شده است. با پیشرفت فنّاوری و تولید محصولات جدید زندگی کردن آسان‌تر شده است.

با توجه به نیاز ویژه افراد به این محصول برندهای مختلفی در این زمینه اقدام به تولید اسپلیت‌های مختلف کرده‌اند. رقابت در این بازار بسیار سخت و نفس‌گیر است.

هرکدام از برندها سعی دارد با ارائه نوآوری‌های جدید محصولی باکیفیت بیشتری تولید کند.

در مقابل نیز خریداران با توجه به تنوع بالای محصولات در هنگام خرید کولرگازی با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند و دچار سردرگمی می‌شوند.

اما در این میان افرادی که قصد خرید کولرگازی دارند با توجه به اینکه فروشندگان زیادی در سراسر کشور وجود دارد برای جلوگیری از خرید محصولات تقلبی و بی کفیت باید سعی کنند با آگاهی کامل محصول مناسبی را خریداری کنند.

اگر می‌خواهید از روی آگاهی محصولی باکیفیت و متناسب با انتظارات خود خریداری کنید در ادامه راهنمای جامع خرید کولر گازی با ما همراه باشید.

صنعت تولید کولرگازی به چند نوع دسته‌بندی می‌شود. برندهای مختلف در این چند دسته سعی می‌کنند اسپلیت‌های باکیفیت و بادوام بالا بسازند.

البته با پیشرفت روزافزون فنّاوری انتظار می‌رود انواع جدیدی نیز به این دسته‌بندی‌ها اضافه شود.

راهنمای جامع خرید کولر گازی

1-انواع کولرگازی – چه نوع کولر گازی بخریم؟

 کولرگازی پشت پنجره‌ای 

قدیمی‌ترین نوع کولرگازی است. این نوع کولرگازی یک‌تکه‌ای است اما نصب آن شبیه به کولرهای آبی است.

به این صورت که باید برای نصب بخشی از آن در بیرون اتاق و در معرض هوای آزاد باشد فضایی در نظر داشته باشیم و بخش دیگر آن داخل اتاق قرار می‌گیرد.

البته این نوع کولرگازی با توجه به اینکه هم ازلحاظ طراحی و هم ازلحاظ کارایی نسبت به مدل‌های جدید ضعیف‌تر است امروزه درصد کمی از مردم تمایل به خرید آن دارنراهنمای جامع خرید کولر گازی

 اسپلیت ایستاده

همان‌طور که از نامش پیداست یک‌تکه است و به‌صورت ایستاده در محیط نصب می‌شود. معمولاً برای سالن‌های بزرگ استفاده می‌شود. سیستم پرتاب باد در این نوع کولرگازی بسیار قدرتمند است.راهنمای جامع خرید کولر گازی کولرگازی پرتابل

این نوع کولرگازی کاملاً شبیه به کولرگازی‌های پشت پنجره‌ای ساخته‌شده‌اند با این تفاوت که قابل حمل هستند و بیشتر برای اتاق‌های کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اگر مستأجر هستید و هرچند وقت یک‌بار نیاز به جابه‌جایی دارید این نوع کولرگازی باقابلیت حمل آسان کمک می‌کند بدون نیاز به نماینده‌های ما در دفاتر خدمات پس از فروش، دستگاه را به مکان موردنظر انتقال دهید و از آن استفاده کنید.

راهنمای جامع خرید کولر گازی

 اسپلیت دیواری

یک‌تکه هستند و بر روی دیوار نصب می‌شوند. این نوع کولرگازی کمترین فضا را اشغال می‌کنند. همچنین ظرفیت آن‌ها بین 9000تا 36000 موجود استراهنمای جامع خرید کولر گازی

2- نکات مهم خرید کولرگازی در راهنمای جامع خرید کولر گازی

برندهای برتر با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی مختلف، کولرگازی‌های متعددی تولید می‌کنند.

افراد در هنگام خرید ممکن است با تعداد زیادی از برندها و مدل‌های مختلف مواجه شوند که باعث سردرگمی و عدم تصمیم‌گیری درست می‌شود.

اما در راهنمای جامع خرید کولر گازی مهم‌ترین عواملی که باید قبل از خرید کولرگازی به آن‌ها توجه کنیم بیان‌شده است.

در هر قسمت برای درک بهتر موضوع مثال‌های متعددی استفاده‌شده است تا افراد با شناخت و آگاهی بیشتری اقدام به خرید کنند.

1-2منطقه آب و هوایی:

کشور ایران به سه منطقه آب و هوایی تقسیم می‌شود. افراد در هنگام خرید اسپلیت باید به این نکته توجه کنند که می‌خواهند کولرگازی را در چه منطقه آب و هوایی نصب کنند؟

پاسخ درست به این پرسش باعث می‌شود کولرگازی خریداری شده دوام بیشتر و کارایی بهتری داشته باشد.

برای مثال اگر شما در یک منطقه با آب‌وهوای گرم و شرجی قرار دارید استفاده از کولرگازی‌های اوجنرال عادی به شما پیشنهاد نمی‌شود.

ساختار این نوع کولرگازی برای چنین مناطقی مناسب نیست و بازدهی کمی دارد. اما برای این مناطق  کولرگازی اوجنرال اینورتر گزینه مناسبی است.

برای مثال کسانی که در منطقه آب و هوایی کوهستانی و سرد قرار دارند استفاده از کولرگازی هایسنس پیشنهاد می‌شود. دوام و عملکرد مناسبی اسپلیت در این مناطق با توجه به تست‌های انجام‌شده بسیار رضایت‌بخش بوده است.

برای کسانی که در سایر مناطق آب و هوایی زندگی می‌کنند با تماس با کارشناسان فروش می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند با تشخیص منطقه آب و هوایی خود می‌توانید گزینه‌های موجود برای خرید اسپلیت را محدودتر کنید.

2-2متراژ خانه

در مرحله دوم برای خرید کولرگازی باید به مکان نصب آن توجه کنید. با توجه به محل قرارگیری کولرگازی می‌توانید ظرفیت آن را تعیین کنید.

در ادامه راهنمای جامع خرید کولر گازی با توجه به مساحت‌های مختلف میزان ظرفیت‌های مختلف پیشنهادشده است.

البته لازم به ذکر است که علاوه بر مساحت محیط موردنظر میزان ارتفاع و بلندی فضا نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در نتیجه علاوه بر مساحت محیط به ارتفاع محیط نیز توجه کنید. اگر تشخیص آن برایتان دشوار است می‌توانی با مشاورین فروش ما تماس حاصل فرمایید تا به‌خوبی شما را راهنمایی کنند.

BTU چیست و در کولر گازی چگونه محاسبه می شود ؟

بی تی یو(BTU) واحد اندازه گیری انرژی گرمایی در تاسیسات برودتی و حرارتی می باشد. در تعریف هر BTU میزان گرمایی است که دمای یک پوند آب را در فشار یک اتمسفر یک درجه از ۶۰ درحه فارنهایت به ۶۱ درجه فارنهایت برساند. واحد BTU در واقع استاندارد اندازه‌گیری قدرت سرمادهی در بریتانیا است ولی معمولا در معرفی کولرها از عنوان ‌کردن واحدش صرف‌نظر می‌کنیم و مثلا می‌گوییم یک کولرگازی ۱۵۰۰۰ یا ۲۳۰۰۰ می‌خواهیمراهنمای جامع خرید کولر گازی3-2تعداد افراد خانواده

ممکن است برایتان اتفاق افتاده باش که در هنگام خرید کولرگازی فروشنده تعداد افراد حاضر در فضای که برای آن کولرگازی خریداری می‌کنید را بپرسند.

شاید در ابتدا به نظرتان ربطی به قضیه نداشته باشد. اما حقیقت چیز دیگری است.

تصور کنید در یک روز گرم تابستانی تعداد افراد خانواده‌ای 4 نفر است.

کولرگازی آن‌ها روشن است و در هنگام خرید به‌اندازه فضا و با توجه به موقعیت جغرافیای منطقه کولرگازی خریداری‌شده است.

در صورت افزایش اعضای خانواده یا زمانی که مهمان به خانه می‌آیید متوجه می‌شویم که هوا به‌اندازه کافی خنک نیست!

افزایش افراد باعث افزایش تولید دی‌اکسیدکربن در محیط می‌شود و محیط را گرم‌تر می‌کند.

درنتیجه توانایی و عملکرد کولرگازی در این محیط کاهش پیدا می‌کند. پس سعی کنید در هنگام خرید اسپلیت به این نکته نیز توجه کنید.

اگر در محیط موردنظر شما رفت‌وآمد زیاد است کولرگازی با ظرفیت بالاتری را انتخاب کنید. اگر هم رفت‌وآمد کم است کولر گاری با ظرفیت متوسط و مناسبی را انتخاب کنید.

برای مثال برای بانک‌ها و ادارهای  مختلف که تعداد مراجعین آن‌ها زیاد است در فصل تابستان برای خنک‌سازی بهینه‌تر فضا نیاز به کولرگازی باکیفیت بالاتری است.

به این صورت که به‌جای خرید کولرگازی 12 هزار خرید 24 هزار پیشنهاد می‌شود.

4-انواع کمپرسور کولر گازی

کمپرسور قطعه ای از کولر گازی است که با فشرده کردن گاز آن باعث افزایش فشار گاز می شود. در حال حاضر ۵ نوع کمپرسور در ساخت انواع کولر گازی استفاده می شوند که ما در مقاله راهنمای جامع خرید کولر گازی در رابطه با سه کمپرسوری که بیش از همه مورد استفاده قرار میگیرند توضیح میدهیم.

راهنمای جامع خرید کولر گازیکمپرسور پیستونی

در این نوع کمپرسور از یک پیستون که داخل سیلندر است برای فشرده کردن مبرد استفاده می شود. ظرفیت کمپرسور پیستونی معمولا بین ۱۶۰۰۰ تا ۳۷۰۰۰ بی تی یو و یکی از مهمترین عیب های آنها تولید صدای زیاد است. به کمپرسور پیستونی ، کمپرسور رفت و برگشتی نیز میگویند.

کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری دارای مکانیزم جابجایی مثبت و از نوع چرخشی است. معمولا در جاهایی که حجم فشار و هوا بالاست از کمپرسور روتاری به جای پیستونی استفاده میشود.
کمپرسور روتاری را با ظرفیت های ۶۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ بی تی یو تولید میکنند. کمپرسور روتاری صدای کمتری تولید میکنند و مصرف بهینه تری دارند .

کمپرسور اسکرول

به کمپرسور اسکرول، مارپیچی نیز می گویند. حرکت مخالف دو مارپیچ داخلی سبب فشرده شدن گاز می شود.بدین صورت که یکی از مارپیچ ها ثابت و دیگری متحرک می باشد و حرکت حلزون متحرک سبب فشرده شدن گاز میشود.

بهترین کمپرسور کولر گازی؟

در بین کمپرسورهای کولر گازی کمپرسور اسکرول (scroll) بهترین کمپرسور کولر گازی می باشد که بهترین عملکرد را نسبت به کمپرسورهای روتاری و پیستونی دارند ولی خیلی کمتر استفاده می شوند و کمپرسور روتاری جزو پرکاربردترین کمپرسورهای کولر گازی می باشد.

 5-نوع معمولی یا دارای اینورتر: 

یک مدار الکترونیکی مخصوص قابلیت اینورتر را به کمپرسور دستگاه می دهد. این قابلیت قابل استفاده در تمام کمپرسورها است. در حالت معمولی وقتی دمای محیط به حد مطلوب تنظیم شده برسد، موتور خاموش می شود تا زمانی که دما از مقداری بیشتر شده و دستگاه دوباره برای خنک کردن به کار می افتد. این روشن و خاموش شدنها مکرر ادامه دارد. در واقع موتور فقط در دو وضعیت روشن یا خاموش می تواند قرار داشته باشد و از طریق روشن و خاموش شدنهای مکرر دمای محیط در مقدار مطلوب حفظ می شود. اما در نوع اینورتر دار پس از رسیدن دما به مقدار مطلوب مورد نظر، موتور خاموش نمی شود، بلکه فقط دور و توان آن کاهش می یابد طوری که سرمای تلف شده با سرمای ایجاد شده توسط دستگاه برابر شده و به این ترتیب دما ثابت و پایدار می ماند. این نوع به اسم دور متغییر هم مشهور هستند.
تفاوتهای موجود میان انواع اینورتر با معمولی: 
  • قیمت: دستگاههای اینورتر دار عموما قیمت بالاتری دارند.
  • بازدهی و مصرف انرژی: روشن و خاموش شدنهای مکرر مصرف انرژی را بالا می برد. بنابراین نوع اینورتر از بازدهی بیشتر و برق مصرفی کمتری برخوردار هستند. هزینه های کمتر برق مصرفی می تواند بعد از مدتی قیمت بالاتر این نوع را جبران نماید.
  • خرابی و تعمیرات مربوطه: این نوع به دلیل داشتن سیستم پیچیده تر معمولا هنگام خرابی نیاز به تعمیرکار مجرب ویژه این نوع از کولرهای گازی داشته و عموما هزینه تعمیرات بالاتری هم دارند.
  • سرعت خنک کنندگی: نوع اینورتر دار محیط را سریعتر خنک کرده و به دمای مطلوب می رساند.
  • میزان صدا: با توجه به آنکه استارت موتور معمولا صدای بلندی ایجاد می کند، نوع اینورتر دار به دلیل فعالیت مسمتر و عدم خاموش و روشن شدنهای مکرر، از سر و صدای پایین تری هم برخوردار است.

راهنمای جامع خرید کولر گازی6-میزان مصرف انرژی

تاکنون پیشرفت‌های بشر بیشتر در حوزه الکترونیک بوده است. به این صورت که محصولات مختلف اعم از خانگی و … برای فعالیت و کارکرد به انرژی و برق نیاز دارند. کولرگازی نیز از این قضیه جدا نیست.

بسیار اتفاق می‌افتد که در روزهای گرم تابستان درست زمانی که بیشتر از هر موقع دیگری به کولرگازی و تهویه هوای مناسب احتیاج داریم برق منزل قطع می‌شود و امکان استفاده از کولر غیرممکن می‌شود.

برای حل این مشکل کاربران انتظار دارند در سال‌های آینده تولیدکنندگان محصولاتی را به بازار عرضه کنند که فضایی برای ذخیره انرژی داشته باشند.

اما متأسفانه تاکنون چنین دستگاهی ساخته نشده است.

بااین‌حال افرادی که تمایل به خرید کولرگازی دارند شاید در وهله اول از اینکه قرار است قبض برق آن‌ها چندین برابر شود نگران باشند.

اما لازم است یادآور شویم که اگر انتخاب درستی داشته باشید قطعاً این مشکل برایتان پیش نخواهد آمد.

هرکدام از محصولات برندهای مختلف در هنگام عرضه به بازار مشخصات کاملی اعم از میزان مصرف انرژی که دارد را در برگه‌ای مخصوص مربوط به شناسنامه محصول ثبت می‌کند.

افراد با دقت به این برگه می‌توانند متوجه شوند که آیا کولرگازی موردنظر آن‌ها مصرف بالا و یا کمی دارد.

اگر برچسب انرژی آن A+++ بود به این معنی است که میزان انرژی مصرفی آن بسیار کم است و افراد بدون نگرانی می‌توانند از هوای پاک و خنک لذت ببرند.

به بیان ساده‌تر می‌توان گفت اگر برچسب انرژی آن Aباشد یعنی کمترین میزان مصرف انرژی در میان کل کولرگازی‌ها را دارد.

البته میزان مصرف انرژی تا C نیز قابل‌قبول است. اما هر چه این حرف به A نزدیک‌تر باشد انرژی و درنتیجه برق کمتری مصرف می‌کند که به نفع جیب خریدار است.

اما اگر برچسب انرژی کولر خریداری از D تا G باشد باید خدمتتان عرض کنیم که دستگاه شما دارای به بیشترین میزان مصرف انرژی و کمترین بازه‌ی است. علاوه بر این باید منتظر فیش‌های برق نجومی نیز باشید.

درنتیجه در هنگام خرید کولرگازی همواره دقت کافی را در میزان مصرف انرژی آن داشته باشید. البته لازم به ذکر است که برخی از شرکت‌ها اقدام به زدن برچسب‌های تقلبی بر روی محصولات خود می‌کنند لذا در هنگام خرید از اصالت برچسب مطمئن باشید.

7-قابلیت پرتاب باد یعنی چی؟

قابلیت پرتاب باد یعنی میزان انتقال خنک کنندگی کولر به نقاط دیگر. به عبارت دیگر، یک کولر تا چه فاصله ای می تواند باد خنک را انتقال دهد. پرتاب باد کولر با واحد متر سنجیده می شود. قدرت بیشتر در پرتاب باد، برای کولر یک مزیت محسوب می شود. سعی کنید کولر گازی خریداری کنید که قدرت پرتاب آن، حداقل ۱۰ متر باشد. نمونه های جدید کولر گازی علاوه بر سمت های بالا و پایین، قابلیتِ پرتاب باد به دو جهت راست و چپ را نیز دارند. البته نمونه های مدرن تر، این قابلیت را دارند که باد را تنها در جهتی که افراد نشسته اند، هدایت کنند و زمانی که کسی در محل نیست، باد را پراکنده کرده و برای صرفه جویی با حداقل قدرت کار کنند.راهنمای جامع خرید کولر گازی8-صدای کمتر کولر گازی

میزان صدای کولر گازی با واحد دسی بل اندازه گیری می شود. هرچه میزان دسی بل در کولر گازی شما کمتر باشد، صدای خروجی نیز کمتر خواهد بود. اگر آرام بودن محیط برایتان اهمیت خاصی دارد، به دنبال محصولی باشید که صدا (دسی بل) کمتری داشته باشد. اگر قصد خرید محصول از یک فروشگاه اینترنتی را دارید، به راحتی می توانید در مشخصات محصول به این عدد دسترسی داشته باشید. کمتر بودن صدای کولر در زمان خواب و در مهمانی ها به نفع شما خواهد بود.

9-خدمات پس از فروش:

اگر در هنگام خرید کولرگازی همه فاکتورهای موردنظر خود را در نظر گرفتید و موفق به انتخاب یک کولرگازی مناسب شدید.

این نکته را فراموش نکنید که خدمات پس از فروش مانند ضامنی در طول مدت استفاده از دستگاه به شما کمک می‌کند.

خرید کولرگازی ازیک‌طرف دغدغه‌های مخصوص به خود را دارد. اما پس از خرید، نصب و راه‌اندازی آن‌یکی دیگر از چالش‌هایی است که افراد با آن مواجه می‌شوند.

امروزه شرکت‌ها و فروشگاه‌های مختلفی اسپلیت‌های متنوعی را در بازار به فروش می‌رسانند. اما ارائه خدمات پس از فروش نیز یکی مهم‌ترین گزینه‌ها است.

سعی کنید از فروشگاهی خرید کنید که در کنار اسپلیت خدمات پس از فروش مناسبی نیز داشته باشد.

10-خدمات مناسب 

به این معنی که پس از خریداری و تحویل کولرگازی این وسیله توسط کارشناسان شرکت برای شما راه‌اندازی و تست شود.

علاوه بر این در زمان‌هایی که می‌خواهید جای قرارگیری کولرگازی را عوض کنید و یا در صورت بروز هرگونه مشکل و نقص فنی کارشناسان تعمیر توسط شرکت در اسرع وقت برای رفع مشکل مراجعه کنند.

11-ضمانت نامه معتبر:

امروزه با توجه به اینکه محصولات تقلبی در بازار با رشد چشم گیری مواجه شده است افراد در هنگام خرید باید از فروشنده در خواست ضمانت نامه معتبر داشته باشند.وجود ضمانت نامه معتبر در کنار محصول به معنی اصالت و اصلی بودن آن است.در هنگام خرید اسپلیت سعی کنید اطلاعات موجود بر روی ضمانت نامه را به خوبی مطالعه کنید و با مراجعه به وب سایت شرکت در مورد اصالت آن مطمئن شوید.

شاید فکر کنید انجام این کارها بسیار زمان بر است. اما باید به اطلاع برسانیم تعداد افرادی که پس از خرید جنس‌های تقلبی بخشی از سرمایه خود را ازدست‌داده‌اند کم نیستند.پس اگر نمی‌خواهید شما نیز جزو مال‌باختگان این عرصه باشید سعی کنید با آگاهی کامل کولرگازی مناسب خود را از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

12-قیمت

با توجه به بالا رفتن قیمت ارز در کشور قیمت محصولات مختلف به‌شدت افزایش‌یافته است. ازاین‌رو افراد در هنگام خرید توجه ویژه‌ای به قیمت کولرگازی دارند. در بازار داغ کولرگازی رقابت تنگاتنگی در میان شرکت‌های مختلف وجود دارد.

معمولاً خرید محصولات در ایران به این شکل است که افراد ابتدا بودجه خاصی را برای محصول موردنظر در نظر می‌گیرند و سپس اقدام به خرید می‌کنند.

ولی پیشنهاد می‌کنیم ابتدا انتظارات خو را شناسایی کنید و سپس با توجه به آن کولرگازی مناسبی را انتخاب کنید.

در پایان با توجه به قیمتی که در نظر دارید از میان گزینه‌های موجود اقدام به خرید کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که خرید کولرگازی به عنوان محصولی که سال‌های سال مورداستفاده قرار می‌گیرد و مختص به یک فصل خاص نیست سعی کنید از بهترین نمونه های موجود در بازار خرید کنید.

قبل از خرید نیز سعی کنید قیمت های سایت های مختلف و فروشگاه معتبر مختلف را با هم مقایسه کنید تا در تصمیم گیری بهتر به شما کمک کند.

چند سوالی که هنگام خرید کولر گازی براتون پیش میاد:

 آیا طراحی پنل واقعا مهم است؟

طراحی پنل واقعا مهم است. تنها چیزی که شما پس از نصب از یک کولر گازی مشاهده می‌کنید، پنل آن است. نقش پنل یک کولر را می‌توان به ویترین مغازه‌ها تشبیه کرد. زیبایی پنل کولر باعث می‌شود از محصولی که خریده‌اید لذت بیشتری ببرید. بنابراین سعی کنید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، کولری با زیباترین پنل موجود را انتخاب کنید. مسلما زیباتر بودن پنل تاثیر مستقیمی در قیمت نهایی آن دارد و کولری که پنل جذاب‌تری دارد، به‌طور حتم گران‌تر هم خواهد بود.

قدرت خنک‌کنندگی چقدر باشد؟ کولر گازی چندهزار بخریم؟

خنک‌کنندگی کولر گازی با واحد BTU اندازه‌گیری می‌شود و به‌صورت مضربی از ۱۰۰۰ نشان داده می‌شود. واحد BTU در واقع استاندارد اندازه‌گیری قدرت سرمادهی در بریتانیا است (British Thermal Unit) و در نام‌گذاری واحد هم به این موضوع اشاره شده ‌است. ولی معمولا در معرفی کولرها از عنوان‌کردن واحدش صرف‌نظر می‌کنیم و مثلا می‌گوییم یک کولر ۱۸ هزار یا ۲۴ هزار می‌خواهیم. پیشنهاد می‌کنیم راهنمای انتخاب کولر شرکت تهویه‌ی گلدیران را در این زمینه ببیند.

توجه به این عدد شاید مهم‌ترین مولفه‌ای باشد که برای خرید کولر باید در نظر داشته‌باشید. اگر ظرفیت خنک‌کنندگی کولری که انتخاب می‌کنید کمتر از سطح نیازتان باشد، با مشکل عدم کارایی کافی مواجه خواهید شد و محیط‌تان آن‌طور که انتظار دارید خنک نخواهد شد. چنانچه کولری با ظرفیت بیشتر از نیازتان تهیه کنید، مجبور هستید زودبه‌زود آن را خاموش کنید تا از سرما نخ نزنید! به‌علاوه بحث مصرف بیش‌ازحد انرژی هم سر راه‌تان خواهد بود. در کنار همه‌ی این‌ها باید توجه داشته ‌باشید که کولرهای گازی به دلیل ماهیت عملکردی‌شان رطوبت محیط را می‌گیرند و آن را به‌صورت آب به بیرون هدایت می‌کنند. یک کولر با قدرت خنک‌کنندگی زیاد می‌تواند رطوبت اتاق‌تان را به کلی از بین ببرد و اتاقی کاملا خشک را تحویل دهد. در یک اتاق خشک نفس‌کشیدن سخت‌تر خواهد بود.

این‌ها را گفتیم تا برسیم به این مطلب که انتخاب قدرت مورد نیاز در کولر، مبحثی کاملا حرفه‌ای است و باید به متخصص‌اش سپرده شود. برای انتخاب ظرفیت باید به چند فاکتور مهم توجه شود: نوع محیط (ویلایی، آپارتمانی، دوبلکس)، نوع کاربری (مسکونی یا تجاری)، نوع اقلیم (مثلا جنوب یا مرکزکشور)، میزان نورگیر بودن، میزان رفت‌وآمد، تعداد تجهیزات گرمازای موجود در محیط، تعداد افراد حاضر در محیط و چند فاکتور دیگر از مواردی هستند که در تعیین قدرت کولر مورد نیاز شما نقش اساسی ایفا می‌کنند. بنابراین حتما از یک متخصص در این زمینه مشورت بگیرید. این را به عنوان یک مثال از ما داشته ‌باشید که معمولا برای یک آپارتمان مسکونی با متراژ بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر، یک کولر ۲۴ هزار پیشنهاد می‌دهند و برای اتاق‌خواب، کولرهای ۹ تا ۱۲ هزار را توصیه می‌کنند.

چندتا کولر گازی باید خرید؟

دادن یک جواب قاطع به این سوال، کاری دشوار و گاه غیرممکن است. درست مثل انتخاب قدرت سرمادهی، برای رسیدن به جواب این سوال هم نیاز است از یک کارشناس مشاوره بگیرید. چرا که اگر این کار را نکنید، ممکن است مثلا یک کولر ظرفیت بالا بخرید و آن‌طور که انتظار دارید جواب مثبتی نگیرید و بعدا متوجه شوید شاید دو کولر با ظرفیت‌های پایین‌تر می‌توانست بهتر پاسخگوی نیازتان باشد. گاهی هم خرید چند کولر اشتباه است و یک کولر تکی هم کارتان را راه خواهد انداخت. برای تعیین این موضوع و مشخص کردن اینکه به چه قدرتی از هر کدام نیاز دارید هم به تشخیص متخصص بازمی‌گردد. یک‌بار برای مشورت گرفتن از متخصص هزینه کنید تا در درازمدت، جواب مطلوبی بگیرید. خساست نکنید و به کسی که تجربه‌ی بیشتری از شما در این زمینه دارد، مراجعه کنید.

مصرف برق کولر گازی چقدر است؟ قبض برق‌مان زیاد نمی‌آید؟

در مورد نوع برق مصرفی حتما مفصل تحقیق کنید. همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم، مصرف برق کولرهای پنجره‌ای خیلی زیاد است و دلیل اصلی ارزان بودن‌شان هم همین مصرف زیاد است. همان‌طور که مصرف بنزین در مورد خودروی زیر پایتان مهم است، لطفا در مورد مصرف برق کولری که قرار است حداقل به مدت سه ماه شب و روز روشن باشد، وسواس به خرج دهید. کمپرسورِ کولرها هم در طول زمان با بهینه‌سازی‌هایی همراه شده‌اند که به مصرف کمتر برق منجر می‌شود. به اینورتر بودن حتما دقت کنید و فاکتور بعدی را هم حتما در نظر داشته ‌باشید.

اما در مورد اینکه برق مورد نیاز کولرتان چطور باید تامین شود هم از قبل تحقیق کنید. اکثر کولرهای خانگی با برق تک‌فاز کار می‌کنند و برخی هم به برق سه‌فاز نیاز دارند. برای کولرهای پنجره‌ای و اسپلیت، همان برق تک‌فاز هم کفایت می‌کند؛ اما در مورد کولرهای ایستاده و آن‌هایی که برای فضاهای شلوغ طراحی می‌شوند، به برق سه‌فاز نیاز خواهید داشت.

 EER چیه؟

بله، حتما دقت کنید. این فاکتور به معنای میزان بهره‌وری انرژي الکتریکی (Energy Efficiency Ratio) است. از این معیار می‌توان فهمید کولر مورد نظر، چه مقدار از انرژی الکتریکی را به سرما تبدیل می‌کند. به هر میزان که EER بیشتر باشد، دستگاهِ خنک‌کننده‌ی بهتری خواهیم داشت. ترکیب EER بالاتر و اینورتر خوب‌تر در یک کولر، می‌تواند یک دستگاه الکتریکی با بازده‌ بالا بسازد.

 میزان صدای کولر گازی از ابتدا مشخص است؟

کولری بخرید که صدای کمتری تولید کند. کم‌صداتر بودن باعث می‌شود هنگام مهمانی یا مهم‌تر از آن در حین خواب، محیط آرامی داشته باشید و از آن آرامش بگیرید. چطور می‌توان فهمید چه کولری کم‌صداتر است؟ خیلی ساده می‌توان به عدد دسی‌بل (db) کولر دقت کرد؛ کمتر بودن این شاخص به معنای کم‎صداتر بودن است. این عدد را همه‌ی سازنده‌ها در کاتالوگ محصولات خود عنوان می‌کنند.

مطبوع یا نامطبوع بودن معنای خاصی می‌دهد؟

در کولرهای جدید از چندین لایه فیلتر برای تصفیه‌ی هوای خروجی استفاده می‌شود. این فیلترها می‌توانند ذرات آلرژی‌زا، باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر ذرات معلق در هوا را از بین ببرند. یونیزه کردن مبل، پرده و لباس‌ها هم از آن قابلیت‌های جدیدی است که گفته می‌شود خوب است و ما هم به‌صورت تلویحی بر خوب بودن‌شان صحه می‌گذاریم.

13-جمع بندی راهنمای جامع خرید کولر گازی

با توجه به نکات مختلفی که در بالا به‌صورت کامل بررسی شد. اکنون اطلاعات مناسبی برای خرید کولرگازی در اختیاردارید.

اگر قبل از خواندن راهنمای جامع خرید کولر گازی در مورد کولرگازی هیچ اطاعاتی نداشتید اکنون به‌صورت کامل با بخش‌های مختلف آن و فاکتورهای مهم برای خرید اسپلیت آشنای دارید.

هدف ما از ارائه مقاله راهنمای جامع خرید کولر گازی تنها اطلاع‌رسانی و افزایش سطح آگاهی افراد برای خرید کولرگازی است.

درصورتی‌که در هرکدام از بخش‌های به مشکل برخوردید می‌توانید با قسمت پشتیبانی سایت در ارتباط باشید همچنین می‌توانید از مشاورین ما برای خرید کولرگازی مناسب کمک بگیرید.

آموزش استفاده از ریموت کنترل کولرگازی

۱. دکمه روشن / خاموش: (START/STOP)

دکمه روشن/خاموش ریموت کنترل کولرگازی یک دکمه ۲ منظوره می باشد و درصورت روشن بودن کولرگازی با فشردن این دکمه دستگاه خاموش می شود و اگر دستگاه خاموش باشد با فشردن این دکمه دستگاه در حالت آخرین تنظیماتی که خاموش شده روشن می شود.

۲. دکمه انتخاب حالت کاری دستگاه: (Operation Mode یا Selection mode)

دکمه تنظیم حالت کولرگازی، ۵ منظوره بوده و اصلی ترین دکمه ریموت کنترل می باشد.

برای تنظیم حالت کاری دستگاه کافی است این دکمه را فشار دهید، با هربار فشردن این دکمه نشان مربوط به آن حالت روی ریموت کنترل یا روی صفحه پنل کولرگازی ظاهر می گردد.

حالت های کاری کولرگازی:

  • Fan
  • Cool
  • Heat
  • Auto
  • Dry

حالت Fan:

با قرار دادن کولرگازی در حالت فن (Fan)، موتور کولرگازی خاموش شده و فقط فن داخلی کولرگازی فعال می باشد.

این حالت مناسب فصل بهار می باشد، که احتیاج به تغییر دمای محیط نداشته و فقط نیاز به تهویه هوا داریم.

حالت Cool:

حالت کول (Cool) مناسب روزهای داغ تابستان می باشد و سیستم سرمایش کولرگازی را فعال می کند.

نشان حالت کول، یک گلوله برفی می باشد.

حالت Heat:

حالت هیت (Heat)، سیستم گرمایش دستگاه را فعال می کندو مخصوص روزهای سرد زمستان می باشد.

نشان این حالت یک خورشید است.

حالت Auto:

برای تنظیم دمای کولرگازی روی درجه دلخواه باید دستگاه را روی حالت Auto قرار دهید، به این ترتیب کولرگازی شما همیشه روی دمای مورد نظر شما چه در فصل سرما و چه در فصل گرما بطور اتوماتیک تنظیم می شود.

تنظیم کولرگازی روی حالت Auto برای مواردی که شما برای مدت زمان طولانی در آن محل حضور ندارید و میزان درجه دما برایتان اهمیت دارد کاربردی می باشد و بهتر است فقط در موارد خاص از آن استفاده شود.

از نمونه کاربرد های حالت اتو کولرگازی، برای اتاق سرور می باشد.

حالت Dry:

حالت خشک یا Dry بیشتر مناسب مناطق شرجی و مرطوب می باشد و با تنظیم کولرگازی در حالت Dry، فن کولر در کندترین حالت ممکن کار می کند و دستگاه رطوبت هوا را بیشتر از حالت معمول جذب می کند.

۳. دکمه تنظیم درجه حرارت اتاق (Room Temperature Setting یا Temp):

برای تنظیم میزان درجه حرارت اتاق از این دکمه ریموت کنترل کولرگازی استفاده می شود، و بهتر است همیشه در محدوده ۲۲ الی ۲۵ تنظیم گردد چراکه میزان درجه حرارت بدن انسان در همین محدوده می باشد و در این دما احساس سرما یا گرما نمی کنید.

۴. دکمه انتخاب سرعت فن (Indoor Fan Speed Selector):

از دیگر تنظیماتی که می توانید با ریموت کنترل کولرگازی انجام دهید، انتخاب سرعت فن کولرگازی می باشد.

شما می توانید سرعت فن کولرگازی را در ۴ حالت تنظیم کنید:

  • کم
  • متوسط
  • زیاد
  • نامنظم (کوهستانی)

۵. دکمه (JetCool یا Turbo):

با تنظیم کولرگازی در حالت JetCool، دستگاه دمای محیط را با سرعت بالا کاهش می دهد.

تنظیم کولرگازی در حالت Turbo کولر را مجبور می کند تا بدون توجه به میزان دمای اتاق به مدت ۳۰ دقیقه اقدام به پرتاب باد خنک بکند و مجددا به حالت عادی بازگردد.

کاربرد این دکمه ها زمانی است که دمای اتاق بشدت گرم بوده و نیاز به خنک سازی فوری محیط می باشد.

6. دکمه (Swing):

برای تعیین جهت پرتاب باد، درون کولرگازی پره هایی بنام دمپر تعبیه شده است.

با تنظیم کولرگازی در حالت سوئینگ یا شناور، دمپر بصورت نامنظم و شناور به سمت بالا، پایین، چپ و راست حرکت می کند.

در برخی از برندهای کولرگازی، حالت چرخشی و شناور پره های دمپر بطور تخصصی و خودکار طراحی شده ودر برخی دیگر بطور دستی نیز انجام می شود.

۷. دکمه روشن / خاموش ساعت زمان سنج (On / Off Timer):

با این دکمه می توانید کولرگازی را در حالت زمان سنج قرار دهید.

۸. دکمه تنظیم زمان سنج (Time Setting):

با استفاده از این دکمه می توانید زمان روشن و خاموش شدن کولرگازی را تنظیم کنید.

۹. دکمه تنظیم / توقف ساعت زمان سنج (Timer Set / Cancel):

برای خاموش یا روشن کردن حالت زمان سنج از این دکمه استفاده می شود.

۱۰. دکمه خاموش شدن خودکار (Sleep Mode Auto):

در مواقعی که در خانه نیستید یا می خواهید بخوابید می توانید با استفاده از این دکمه ریموت کنترل کولرگازی را روی حالت خاموش شدن خودکار تنظیم کنید.

۱۱. دکمه جریان هوا (Air Circulation Button):

فشردن این دکمه تهویه و جریان هوا بدون سرمایش و گرمایش در محیط ایجاد می کند.

۱۲. دکمه کنترل درجه حرارت اتاق (Room Temperature Checking):

کار این دکمه کنترل و نمایش درجه حرارت فعلی اتاق می باشد.

۱۳. دکمه فیلتر پلاسما (Plasma):

دکمه فیلتر پلاسما ریموت کنترل کولرگازی، به شما این اجازه را می دهد که فیلترهای پلاسمای کولرگازی را روشن و یا خاموش کنید.

آن دسته از برندهای کولرگازی که دارای فیلتر تصفیه هوا می باشند، قابلیت پاکسازی و فیلتر هوای محیط از گردو غبار، باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، آلاینده ها، عوامل آلرژی زا و… را دارند، حال اگر شما در محلی که از کولرگازی استفاده می کنید دستگاه تصفیه هوا نیز داشته باشید، می توانید حالت تصفیه هوای کولرگازی خود را خاموش کنید.

در اینجا توجه به این نکته ضروری است که فیلتر های تصفیه هوا در کولرگازی بعداز مدتی نیاز به پاکسازی و یا تعویض دارند، از این روی لازم است تا بطور متناوب و دوره ای سرویس کولرگازی را انجام دهید.

۱۴. دکمه کنترل جهت وزش افق: (Horizontal Air Flow Direction Control)

در بعضی از مدل های کولرگازی با استفاده از این دکمه ریموت کنترل کولرگازی می توان جهت وزش با را بطور افقی تنظیم نمود.

۱۵. دکمه تنظیم مجدد (Reset):

برای استفاده از کولرگازی قبل از تنظیم ساعت یا پس از تعویض باطری کنترل، و به منظور تنظیم مجدد کولرگازی باید این دکمه ریموت کنترل کولرگازی را فشار دهیم.

برای مشاهده انواع مدل های کولر گازی به این صفحه مراجعه کنید

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا