کلیه مطالب وبلاگ

راهنمای جامع خرید مایکروویو

راهنمای جامع خرید مایکروویو

همه چیز در مورد مایکروویو

مقدمه راهنمای جامع خرید مایکروویو

یکی از وسایل الکتریکی که می‌تواند در آشپزخانه ابزاری کارآمد محسوب شود، مایکروویو می‌باشد. این روزها این دستگاه در تنوع بسیاری وجود دارد، ابعاد مایکروفرها در برابر کارهای بزرگی که انجام می‌دهد، چندان بزرگ نیست. مایکروویو از عهده‌ی اموری مانند پخت سریع هر نوع غذا، یخ‌زدایی، آماده کردن ذرت بو داده و شیرینی برمی‌آید.

با ارتقا روزافزون تکنولوژی، مایکروویوها از امکانات بسیاری برخوردار شده‌اند که آگاهی از انواع و قابلیت‌های آن‌ها می‌تواند درحین انتخاب و تهیه آن‌ها بسیار موثر باشد.

عناوین ابتکاری برای فری که تحت تکنولوژی مایکروویو است، بسیارند مانند مایکروفر، مایکروویو، پخت نوری و سایر عبارات که با توصیفات متفاوتی ایجاد شده‌اند و در حقیقت همه منظورشان به همان فری است که از امواجی که طول کم و فرکانس بالایی دارند برای پخت غذا استفاده می‌نمایند و چندین تکنولوژی اضافه‌ی دیگر در آن وجود دارد.

اما این که یک مایکروفر خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ قبل از خرید مایکروفر به چه نکاتی باید توجه کرد؟ و بهترین مارک مایکروفر کدام است؟ ممکن است شما را در انتخاب مایکروفر خوب دچار سردرگمی می کند. نگران نباشید!

ما در مقاله راهنمای جامع خرید مایکرو ویو سعی کرده ایم بهترین راهنمای خرید مایکروفر را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید بهترین مایکروفر را متناسب با نیاز خود بخرید.

1-مزایای تهیه‌ی غذا با مایکروویو

پخت غذا با مایکروویو باعث حرکت و جابجایی عناصر تشکیل دهنده مواد غذایی تا ۴۶ میلیارد مرتبه در ۶۰ ثانیه می‌شود و این حرکت‌ها باعث ایجاد دمای بالای ناشی از سایش می‌شود. درنتیجه غذا سریعا پخته شده و آماده می‌شود. آسایش بیشتر فاکتور حائز اهمیتی است که مایکروویو‌های مدرن را در مقایسه با مدل‌های قدیمی برجسته نموده است.

برخی از مزایای استفاده از مایکروویو به صورت موردی:

  • طبخ غذا در بازه زمانی کوتاه
  • حفظ خاصیت مواد مغذی
  • حفظ دمای محیط و آشپزخانه‌ی متعادل
  • سطح ایمنی بالا
  • نظافت آسان

مایکروفرها توسط قدرت امواج الکترومغناطیسی تولید شده، غذای درون فر را گرم نگه می‌دارند. علی‌رغم فرهای قدیمی، مایکروویوها جو درون فر را گرم نخواهند کرد و فقط توسط امواج، غذا را به مرحله پخت می‌رسانند. این قابلیت مایکروویوها را از لحاظ انرژی برق بسیار مطلوب‌تر از مدل‌های قدیمی خود است. توان مایکروویوها اغلب بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ وات می‌باشد. براساس تابش متمرکز امواج به غذا، روند طبخ غذا به سرعت انجام می‌شود.

با وجود اینکه پخت غذا اغلب در خانه‌ها روی اجاق گاز صورت می‌گیرد، میزان مصرف برق فر در قالب یکی از وسایل الکتریکی آشپزخانه بسیار مهم است. یک مایکروویو به منظور طبخ غذا تقریبا ۵۰ درصد کمتر از اجاق گاز نیاز به انرژی دارد؛ ولی برق نسبت به گاز هزینه‌اش بیشتر است. مایکروویوها برای طبخ غذایی مانند اسنک نسبت به فر الکتریکی تقریبا ۷۵ درصد برق کمتری مصرف می‌نمایند.

2-اعتقادات غلط در رابطه با مایکروویو

بعضی از افراد براین باورند که طبخ غذا با مایکروویو باعث می‌شود غذا با امواج رادیواکتیو آلوده شود، اما مایکروویوها درمورد آلوده نکردن غذا مورد تایید FDA هستند. امواج این دستگاه فقط باعث حرکت مولکول‌های آب درون مواد مصرفی می‌شوند، درنتیجه گرما تولید شده و غذا طبخ می‌شود. به همین خاطر است که سبزیجات در مایکروویو در بازه زمانی کوتاهی پخته می‌شوند، به‌عبارتی غذا مغز پخت می‌شود. ازاین‌رو، قدرت امواج در این محصول صرف پخت درون غذا می‌شود و هیچ‌نوع آلودگی به‌وجود نمی‌آید مگر اینکه ترک و روزنه ای روی درب به وجود آمده باشد و امواج به بیرون منتقل شود و برای بدن شما خطرآفرین باشند.

3-انواع مایکروویو از لحاظ مکان قرارگیری

نخستین مطلبی که قبل از تهیه مایکروویو باید لحاظر کرد، محل قرارگیری این محصول در آشپزخانه می‌باشد. مکان نصب این دستگاه روی قیمت، ویژگی‌ها، ابعاد و روش نصب آن مستقیما تاثیر می‌گذارد. درمجموع مایکروویوها از لحاظ مکان قرارگیری در سه گروه متفاوت دسته‌بندی می‌شوند که اغلب دارای قابلیت‌های طبخ برابر و مشابهی هستند.

1-3مایکروویو رومیزی (پرتابل)

مایکروویوهای کوچک رومیزی یکی از پرطرفدارترین محصولات بین افراد می‌باشد و قابلیت انجام اموری همچون پخت و گرم نمودن همه غذاها، یخ‌زدایی، تهیه ذرت بو داده و… را دارا هستند. ابعاد معمولی این دسته از مایکروویوها اغلب ارتفاعی حدود ۲۸ و عرض ۴۵ و عمق ۳۵ سانتی‌متری دارند و گنجایش آن‌ها اغلب معادل ۲۸ لیتر می‌باشد. توان این محصولات عموما از ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ وات می‌باشد. امکان حمل و جابجایی این مایکرویوها و نرخ به‌صرفه آن‌ها درمقایسه با دیگر مدل‌ها از مزایای مایکروویو رومیزی است. اشغال فضای روی کابینت را می‌توان از معایب آن به شمار آورد.

راهنمای جامع خرید مایکرو ویو2-3مایکروویو بالا اجاقی

این مدل مایکروویو در بخش بالای اجاق گاز قرار می‌گیرد. این دستگاه بعد از مایکروویو رومیزی بیشترین طرفدار را دارد. اغلب این دسته از مایکروویوها فن‌ دارند و در حقیقت چون فضای هود را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین کار مشابه هود را انجام می‌دهند. به این صورت که در بعضی مدل‌ها وقتی دما بالا می‌رود و بخار تولید می‌شود، فن آنها به طور خودکار فعال می‌شود. درضمن لامپ‌هایی پایین مایکروویو به منظور روشن نمودن محیط آشپزی روی اجاق گاز تعبیه شده‌اند. قیمت این نوع مایکروویوها در مقابل مدل‌های رومیزی گران‌تر است و توانی معادل ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ وات دارند و ظرفیت آن‌ها بین ۳۰ تا ۸۰ لیتر است. سایز این مدل مایکروویوها اغلب ۴۱ در ۷۷ در ۳۹ سانتی‌متر می‌باشد.

راهنمای جامع خرید مایکر ویو

3-3مایکروویو داخلی یا کشویی

این دسته مایکروویوها که فضایی را روی پیشخوان یا کابینت اشغال نمی‌کنند، تقریبا جدیدتر هستند. هرچند روند نصب آن‌ها سخت است و نمی‌توان آن را جابجا کرد و از طرفی گران‌تر هستند. سایز این نوع مایکروویوها معمولا ۴۷ در ۶۱ در ۵۶ سانتی‌متر طراحی شده است.

راهنمای جامع خرید مایکر ویودر قسمت اول این مقاله راهنمای جامع خرید مایکرو ویو به معرفی انواع مختلف مایکروویو پرداختیم. در این قسمت قصد داریم شما را با معیارهایی آشنا کنیم که در خرید یک مایکروویو مهم هستند.

4-معیارهای انتخاب و خرید مایکروویو در راهنمای جامع خرید مایکروویو

1-4  اندازه

تهیه مایکروویو با ابعاد متناسب با خواسته‌های شما و فضای قرارگیری آن در آشپزخانه بسیار مهم است. پیش از هرچیز ارتفاع، پهنا و عمق جایی که می‌خواهید مایکرویو را آنجا بگذارید، اندازه‌ بگیرید. این معیارها را با سایز مورد نظر خود مورد قیاس قرار دهید تا بهتر تصمیم بگیرید که چه دستگاهی انتخاب کنید. اندازه ضلع‌های خارجی این محصولات می‌توانند بسیار متفاوت باشند. این اندازه‌ها اغلب از ۲۵۰ (بلندی) در ۴۶۰ (پهنا) در ۳۶۰ (عمق) میلی‌متر آغاز شده و به ۳۶۰ در ۶۱۰ در ۵۱۰ میلی‌متر در مدل‌های عظیم الجثه می‌رسد.

معمولا ظرفیت داخلی این محصولات که از ۲۵ لیتر تا ۵۴ لیتر وجود دارد، به ابعاد خارجی آن مرتبط نیست.

اگر باز هم مطمئن نیستید چه ظرفیتی مناسب شماست، می‌توانید ظرفی که بیشتر در آن غذا تهیه می‌کنید با خود ببرید و در مایکروویو مدنظر قرار دهید تا ببینید جا می‌شود یا نه.

راهنمای جامع خرید مایکرو ویو2-4 توان

هرچه توان مایکروویو (که بیانگر قدرت آن می‌باشد) بیشتر باشد زمان آماده شدن غذا کوتاه‌تر است. برای این محصولات توان بین ۵۰۰ تا ۱۶۰۰ وات متفاوت است. اندازه توان با قیمت مایکروویو رابطه مستقیم دارد. بدین ترتیب، قیمت و سایز مایکروویو در سطح کیفی غذای پخته شده موثرند. برای تهیه یک غذا برای همه اعضای خانه مایکروویوی بزرگ با توان بالا احتیاج است. توان مایکروویوهای بزرگ معادل ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ وات، متوسط ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ وات، کوچک یا کامپکت ۵۰۰ تا ۸۰۰ وات می باشند. مایکروویو های کوچک برای دفتر کار، پانسیون و بوفه مناسبند. فراموش نکنید که هرچه توان بالاتر باشد، برق بیشتری مصرف می‌شود.

5- تکنولوژی های موجود در مایکروویوها

گریل داخلی

بعضی مایکروویوها همچنین دارای گریل درونی برای کباب کردن گوشت قرمز و سفید و سایر غذاها هستند. یعنی غذا هم پخته می‌شود و هم برشته می‌شود. این ویژگی مایکروویوها نسبت به گریل‌های قدیمی حرارت کمتری تولید می‌کنند. به‌همین خاطر احتمال دارد غذا دیرتر ترد شود. این نوع مایکروویوها با سینی فلزی ارائه می‌شوند و امکان استفاده‌ی مجزا را در قالب مایکروفر و گریل دارا هستند.

راهنمای جامع خرید مایکرو ویو

قابلیت کانوکشن

یکی از ویژگی‌های کاربردی‌ مایکروویوهای امروزی کانوکشن است که حرارت را به مخزن دستگاه تزریق می‌کند. این نوع مایکروویوها در پشت مخزن خود فن دارند. فن حرارت ایجاد شده به واسطه المنت‌های الکتریکی را در درون مخزن به چرخش در می‌آورد تا غذا به سرعت و یکسان طبخ شود. این نوع مایکروویوها نسبتا قیمت بالاتری دارند.

اگر تمایل به پخت کیک و شیرینی در مایکروویو را دارید، یا برای گرم نمودن و یخ زدایی غذاها این دستگاه را می‌خواهید، بهره‌مندی از این امکان را مدنظر قرار دهید زیرا بسیار اهمیت دارد.

مایکروویو ۴۲ لیتری ال جی مدل MH8265CIS دارای قابلیت کانوکشن است

تکنولوژی اینورتر

این تکنولوژی از امکاناتی محسوب می‌شود که اغلب در مایکروویوهای گران‌ وجود دارد. مایکروویوهای رایج فقط در دو وضعیت کل توان یا وضعیت خاموش کار می‌کنند. بنابراین درصورتیکه به پخت غذایی با نصف توان دستگاه بپردازید، محصول بین دو وضعیت کل توان و وضعیت خاموش توان خود را دائما تغییر می‌دهد تا در آخر حاصل آن نصف توان شود. این امر اگر که شما تمایل داشته باشید غذایی را با گرمای پایین‌تر و دائمی طبخ کنید، برآیند خوبی نخواهد داشت و برق زیادی مصرف می‌کند. اما در محصولات مجهز به تکنولوزی اینورتر، مایکرویو قدرت کار با هر اندازه از توان از کمترین تا بیشترین را داراست. بنابراین علاوه‌بر هزینه‌ی پایین‌تر انرژی، طبخ سریع‌تر و کیفیت بیشتر غذا را خواهید داشت.

برای خرید مایکروویو با قابلیت اینور تر اینجا کلیک کنید

سولاردام یا طبخ نوری

پخت نوری یکی از تکنولوژی‌های مدرن است که علاوه بر طبخ غذا با امواج الکترومغناطیسی، امواج نوری هم می‌تابد و در پخت غذا کمک می‌کند. در این فناوری که به آن‌ها سولاردام می‌گویند به علت استفاده از امواج نور در طبخ، مواد غرایی خشک نخواهد شد و خاصیت و آب خود را از دست نمی‌دهد. درنتیجه غذای سالم‌تری مصرف می‌کنید.

راهنمای جامع خرید مایکرو ویو

هیتر ذغالی

در مایکروویوهایی که هیتر ذغالی وجود دارد، دما از طریق الیاف ذغال موجود، به وجود می‌آید که این مسئله علاوه‌بر حفظ ارزش غذایی، باعث کاهش چربی و نمک آن می‌شود.

راهنمای جامع خرید مایکرو ویوهات بلست

این تکنولوژی که به کمپانی سامسونگ تعلق دارد تقریبا مشابه قابلیت کانوکشن است. این قابلیت حرارت را توسط المنت‌های موجود در بخش فوقانی مایکروویو به مخزن می‌فرستد و سپس دما توسط دمنده منحصربه‌فردی به جریان می‌افتد. اما در اغلب مدل‌های کانوکشن، دما از طرف یکی از دیواره‌های کناری وارد می‌شود و سپس به گردش در می‌آید که اگر سینی فلزی چرخان نباشد، اغلب قسمتی از غذا به علت وجود داشتن در کنار المنت‌ها، بیشتر از قسمت‌های دیگر غذا تحت حرارت بوده است.

طبخ اتوماتیک با تنظیمات پیش‌فرض

این قابلیت تنها نیاز دارد که شما وزن غذا را در آن وارد کنید، سپس به شکل اتوماتیک میزان دما و زمان لازم را برای پخت حساب می‌کند و کار طبخ ایمنی را شروع می‌کند. تنظیمات در این مایکروویوها به حالت اتوماتیک توان و مدت زمان موردنیاز برای تهیه ذرت بوداده، پیتزا و سیب‌زمینی ترد شده و… را داراست. مدل‌هایی که تا ۱۰۰ برنامه را شامل می‌شوند گران‌تر هستند و احتیاجی به تنظیم نمودن دستی ندارند.

راهنمای جامع خرید مایکرو ویویخ‌زدایی در مدت زمان کم

این مدل مایکروویوها از پالس‌هایی برای یخ‌زدایی غذاها استفاده می‌کنند. این مسئله سبب افزایش سرعت روال یخ‌زدایی می‌شود بدون اینکه روی خود واد غذایی تاثیر بگذارد.

چند مدل از مایکروویوهای بوش که قابلیت یخ زدایی دارند:

مایکروویو بوش مدل BEL554MS0

مایکروویو بوش مدل BEL634GS1

طبخ با تأخیر

این گزینه به شما این امکان را می‌دهد که مواد مصرفی را در مخزن قرار داده و دستگاه را طوری تنظیم کنید دو ساعت دیگر روشن شود و فرایند پخت را آغاز کند.

سینی چرخان

به‌منظور اینکه غذا به حالت یکسان طبخ شود، سینی بعضی از مایکروویوها امکان گردش خودکار دارند که می‌توان آن‌ها را بیرون آورد و مورد شستشو نیز قرار داد.

درب بازشو از بالا

این قابلیت که بیشتر در سولاردام‌ها وجود دارد، از بالا تا زاویه‌ی ۹۰ درجه می‌توان باز نمود. این ویژگی امکان قرار دادن ظروف بزرگ در فر را به‌راحتی ممکن می‌سازد.

مخزن دایره‌ای

این مدل طراحی که اغلب در سولاردام‌ها وجود دارد، سبب می‌شود محفظه‌ی دستگاه به شکل دایره باشد و به همین دلیل پرتوهای نوری تمرکز بیشتری در پخت یکنواخت غذا دارند. از طرفی نظافت محفظه‌های دایره‌ای راحت‌تر است.

راهنمای جامع خرید مایکرو ویوطبخ غذا به کمک سنسور

برخی سنسورها در مایکروویوها حجم مایعات در غذا و میزان رطوبت محفظه فر را تشخیص می‌دهد، ازاین‌رو میزان دما و زمان طبخ را برای دریافت نتیجه بهتر تنظیم می‌نمایند. این حسگرها اگر تشخیص دهند غذا در حال سوختگی است نیز عمل پخت و پز را قطع می‌کند.

قفل کودک

این قابلیت با غیرفعال نمودن کلیدها نمی‌گذارد، فرزند خردسال شما پنل تنظیمات دستگاه را دست بزند و ناخواسته تنظیمات آن را به هم بزند.

قفل درونی

این ویژگی سبب می‌شود تا وقتی که درب مخزن به درستی بسته نشده، کار مایکروویو شروع نشود و ایمنی محصول را افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های هوشمند

این عوامل که هنوز زیاد متداول نیستند شامل ویژگی برقراری اتصال دستگاه به اینترنت و مرتبط شدن با دیگر کالاهای هوشمند منزل است. بنابراین شروع فرایند طبخ غذا توسط اسمارت‌فون امکان پذیر خواهد بود. مثلا بعضی از مدلهای الجی سولاردم هوشمند هستند. مشاهده ماکروویو سولاردوم ال جی مدل MS98TCR  و ماکروویو سولاردوم ال جی مدل MA3884VC

راهنمای جامع خرید مایکرو ویو

نکاتی در خصوص استفاده‌ی صحیح از مایکروفر

۱. همیشه از ظروف مخصوص استفاده در مایکروفر استفاده کنید. برخی ظروف پلاستیکی، شیشه‌ای و سرامیکی نیز قابل استفاده در مایکروفر هستند؛ اما هرگز از ظروف فلزی در مایکروفر استفاده نکنید. حتی اگر بخشی از ظرف شما فلزی است، نباید آن را داخل مایکروفر قرار دهید. این موضوع امکان آتش‌سوزی یا خرابی فرستنده‌ی امواج را بسیار بالا می‌برد.

۲. در مواردی که روی غذا را پوشانده‌اید، باید منافذی جهت خروج بخار ترتیب دهید.

۳. بهتر است هنگام پخت، غذا را هم بزنید یا حالت ظرف را عوض کنید تا گرما به همه جای غذا برسد.

۴. لایه‌های خارجی غذا در مایکروفر زودتر می‌پزند. بنابراین، سعی کنید تکه‌های ضخیم‌تر غذا را در سطح بیرونی و تکه‌های کوچک‌تر را در مرکز غذا قرار دهید.

۵. اگر در دفترچه‌ی راهنمای دستگاه شما، زمانی به عنوان انتظار بعد از پخت درج شده است، بهتر است آن را رعایت کنید؛ چرا که در این زمان هنوز غذا به کمک گرمای داخل آن در حال پخت است. عموما مایکروفر‌ها به زمانی برابر با

۶. هنگام خارج کردن ظرف غذا از داخل مایکروفر و برداشتن پوشش آن بسیار مراقب باشید؛ چرا که ممکن است ظرف غذا داغ نباشد، اما غذا و بخار تولید شده توسط آن بسیار داغ خواهند بود.

۶. از روشن کردن مایکروفر خالی خودداری کنید؛ زیرا در این حالت اشعه‌های مایکروویو تنها به فضای داخلی آن برخورد می‌کنند و می‌توانند باعث خرابی دستگاه شوند.

۷. برای تمیز کردن محفظه‌ی داخل مایکروفر از دستمال نم‌دار و آغشته به مایع ظرفشویی استفاده کنید و سطوح داخلی فر را از چربی‌ها و مواد غذایی به جا مانده پاک کنید. هم‌چنین یکی از راه‌های موثر تمیز کردن مایکروفر، قرار دادن یک ظرف سرکه درون دستگاه و گرم کردن آن است تا بخار ساطع از سرکه، عملیات تمیزکاری دیواره‌های داخلی را تسهیل بخشد. لازم است درب و لولاها را تمیز نگه دارید تا جرم‌های به جا مانده باعث ایجاد نشت امواج نگردند. توجه داشته باشید هنگام نظافت، دستگاه را از برق بکشید.

نکات مهم در تمیزکاری مایکروویو

جمع‌بندی

مایکروویوها، انرژی الکتریکی را به امواج الکترومغناطیسی تبدیل نموده و توسط تاباندن آن‌ها به غذا پروسه‌ی طبخ را انجام می‌دهد. اتلاف انرژی در این محصولات نسبت به سایر وسایل پخت و پز کمتر می‌باشد؛ ولی برق نیز یک انرژی گران به شمار می‌آید، پس از این لحاظ نیز به کم‌مصرف بودن محصول دقت داشته باشید. ازطرفی مایکروویوها قسمتی از دکوراسیون خانه و آشپزخانه‌ی شما تشکیل می‌دهند. پس، ظاهر و رنگ و نمای مایکروویو نیز بسیار مهم است. در این رابطه با دیگر اعضای خانه مشورت نمایید و در آخر با توجه به عوامل ذکر شده در این مطلب تصمیم آخر را بگیرید.مشاورین آسان جهاز در کلیه امور خرید لوازم خانگی آماده ارائه مشاوره رایگان به شما هستند.

برای مشاهده مدل های مختلف به این صفحه مراجعه کنید

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا